TRG KNJIŽEVNOSTI U TRAVNIKU (BAGAT)

image image image image image image image image image image image image image image image image image image image

Opis projekta

>>>KONKURSNO RJEŠENJE>>>

Prostor trga u centru Travnika, čije je uređenje predmet ovog idejnog rješenja, omeđen je stambeno-poslovnim objektima spratnosti P+2. Pristup trgu je iz pješačke zone sa glavne Bosanske ulice koja se u večernjim satima i vikendom pretvara u šetnicu. Lokalitet dobiva intimnu notu ukoliko se uzmu u obzir stambeno-poslovni objekti kojima je trg usko omeđen sa zapadne, sjeverne i istočne strane.Glavni prilaz trgu ostvaren je s južne strane dok je moguć pristup trgu i sa istoka. Trenutno pristup trgu zatvaraju kiosci koji imaju privremeni karata, ali nisu u funkciji i napušteni su te predstavljaju jednu od funkcionalnih i vizualnih barijera. Zamišljeno je njihovo izmještanje u potpunosti kako bi se cijeli prostor u pozadini otvorio prema saobraćajnici i šetnici te došao do izražaja.

KONCEPT IDEJNOG RJEŠENJA

Osnovni cilj konkursa je odabir kvalitetno oblikovanog, funkcionalnog i ekonomičnog rješenja postojeće javne površine predmetnog lokaliteta i osnovnom urbanističkom postavkom trga, kojom bi se dobila mogućnost promoviranja pisane riječi, književne umjetnosti, odnosno znamenitih bosansko-hercegovačkih književnika koji su svojim rođenjem, životom i djelom vezani za Travnik.

Idejni projekt inicira radni naziv „Trg književnosti“ što je uz neposrednu blizinu Gradske biblioteke bilo presudni reper za koncipiranje funkcije i sadržaja prostora uklapajući velikane književnosti koji su svojim biografijama ili bibliografijama vezanim za Travnik dostojni pomena i podsjećanja na njihova djela. Oblik koji je na samom početku definiralo uređenje i rješenje novog kolskog pristupa i servisne trake koja će omogućiti cirkuliranje i pristup automobilima do svakog ulazu, odjednom je, između ostalog, konačni oblik trga. Sam oblik trga podsjeća na listove knjige koji su nasumično naslagani jedan na drugi, ali ukoliko se analizira cjelina, dolazimo do zaključka da je svaki projektirani kut vrlo pomno osmišljen i ima svoju ulogu, ostavlja dojam razigranosti i razmišljanja izvan okvira. Također, trg je deniveliran kako bi se oblik dodatno naglasio vertikalnim izlaskom u prostor zbog horizontalnih ograničenja postojećim objektima kojima je prostor omeđen s tri strane. Centralni dio trga je istaknut materijalizacijom, a ujedno je iskorištena prilika suptilnog povezivanja s Gradskom bibliotekom u vidu jednakog popločanja, dok je tijekom noći predviđeno linerano osvjetljenje te trase.

Centralni dio trga sadrži dva referentna elementa koji su uz Gradsku biblioteci referentne točke daljeg razvoja ideja koje će imati podređeni status u odnosu na ova dva elementa. Prvi element i ujedno centralni reper u prostoru je brončana skluptura slona (h = 120 cm) s pripadajućim postoljem u obliku knjige. Oblik knjige je dodijeljen kao oblik koji ima najviše toga „za reći“. Naime, knjiga prvenstveno služi kao postament za skulpturu slona, a zatim i kao klupa. Postament sa skulpturom je pozicioniran na način da se vrlo jasno vidi iz perspektive pješaka i iz perspektive vozača. Na postamentu je ispisan naziv jedne od najznačajnijih pripovijetki Ive Andrića „Priča o vezirovom slonu“. Upravo taj naslov je odabran simbolično jer je ta pripovijetka iz travničkog života. U njoj, kroz pojavu intrigantnog vezirovog egzotičnog ljubimo, Andrić ogleda karakter Travničana. Sva njihova mudrost, gordost i znatiželja, ali i strah, okrenuti su ka ovoj životinji koja je svojom zanimljivošću uspjela izmamiti na vidjelo sve mane i vrline Travničana. Stoga, slon bi kao središnja statua u srcu čaršije bio svojstven simbol Travnika, njegove bogate vezirske prošlosti te dio buduće suvremene razglednice grada. Drugi karakteristični element u centralnom dijelu trga jest pozornica (uzvišenje) u pozadini trga. Ona također ima oblik knjige i svojim je dimenzijama nešto veća te je u skladu sa zahtjevom da na trgu postoji mjesto koje će svojim oblikom i dimenzijama imati ulogu pozornice tijekom organiziranja događanja kulturnog sadržaja na otvorenom, a neće predstavljati „trn u oku“ ideja dizajniranja ovog elementa služeći kao pozornica, klupa, odmoriti, prostor za učenje, čitanje i sl. Na pozornici je ispisan naziv još jednog od najznačajnijih djela Ive Anrića „ TRAVNIČKA HRONIKA“, za Travničane sigurno najvrjednijeg. Naziv je simbolično odabran jer je djelo predstavljalo kronologiju događaja od dolaska francuskog konzula do odlaska austrijskog konzula, naglašavalo prolaz „Europe“ kroz grad te zatvorenost i tvrdi karakter Travnika na. U našem koncertu podobnika bi predstavljala suvremenu kronologiju događaja u gradu Travniku.

Za oba elementa, knjige, koristio se kamen kao „vječni materijal“ kako bi se materijalizacijom akcentiralo znanje, uspjeh i sigurnost koju nam čitanje omogućuje.

Dio koji omogućuje pristup trgu sa zapadne strane riješen je stepeništem koje se prostire cijelom dužinom na čijem se vrhu nalaze četiri solarne klupe kojima se uklapamo u suvremene trendove o brzi za okoliš, a svaka je posvećena jednom od četiri velikana vezana za naš grad koji su svojim biografijama/bibliografijama vezani za grad Travnik, a to su: Abdulvehab Ilhamija Žepčak, Ivo Andrić, Skender Kulenović i Zuko Džumhur. Pored svake klupe nalazi se autohtono drvo koje će pričinjavati korisniku hlad tijekom ljetnog perioda i djelovati relaksirajuće. Također, pored svake klupe nalaze se ploče informativnog karaktera s nekoliko rečenica o navedenim velikanima i grafičkim prikazima, integrirane u podno popločanje kako bi suptilno privukle pogled posjetitelja trga. Na ovaj način smo trg „tetovirali“. Ploče skromnih dimenzija čine trg dinamičnijim i razigranijim zbog nasumičnog postavljanja, a posebno tijekom večernjih sati kada su u potpunosti osvijetljene LED rasvjetom čineći cjelinu s trgom. Pojas se završava na dijelu koji predstavlja najistureniji prostor prema gradskoj saobraćajnici. Taj prostor je zamišljen kao svojevrsno mjesto okupljanja Travničana ili sačekivanja (tzv. ČEKA), a u ogradi klupa smo preforirali sam naziv trga.

Dio namijenjen za ljetnu baštu se nalazi s desne strane centralne zone odnosno s istočne strane trga s koje se može istovremeno pristupiti automobilom te može djelovati kao zaseban se mene, a ujedno čineći cjelinu s ostatkom trga. Ljetna bašta se zbog čistoće prostora može koristiti tijekom ljetnog perioda na nekoliko načina, tj. s tendama, suncobranima, bez ikakvog natkrivanja, ostavljajući prostora vlasnicima ugostiteljskih objekata za odabir isti, dok je tijekom zimskog i perioda van sezone prostor slobodan. U neposrednoj blizini je smješten bor kao predmet okupljanja građana tijekom blagdanskog perioda koji istovremeno svojom pozicijom i visinom čini prirodnu zaštitu od sunca i hlad za ljetnu baštu.

U najužem dijelu parcele, na istočnom ulazu, između stambenih zgrada, najudaljenijem od postojećih proteinima, a u blizini ljetne bašte i uz vođenje računa o čistom pogledu s balkona okolnih zgrada, predviđen je prostor za organiziranje dječjeg igrališta. Uređenje i opremanje dječjeg igrališta smo precizirali i prilagodili dobnom uzrastu od 3-6 godina jer je to bilo neophodno s obzirom na dimenzije samog prostora.

Informacije

  • Klijent:OPĆINA TRAVNIK
  • Vrsta:Urbanizam (vanjska uređenja)
  • Godina:ideja 2016 g.
  • Lokacija:Bagat

Ostali projekti